Araç çubuğuna atla
Sanat Tarihi

Dadacılık (Dadaizm)

Avrupa uygarlığına ve savaşa karşı çıkmış bir sanat akımıdır dadacılık.

1916’da Zürih (İsviçre)’de bir grup sanatçı ve yazarın başlattığı akımdır. Onu diğer
gerçeküstücülük akımlardan ayıran temel özelliği “yıkıcı” olmasıdır. Sanata,
daha doğrusu alışıla gelmiş kural ve disiplinlere karşı tepki olan Dadacılık, Birinci Dünya
savaşının yarattığı moral ve sosyal çöküntülerin bir sonucudur. Sanat ve estetik duygusu
olmayan Dadacıların mantıksız konu seçtikleri; kâğıt, tahta ve benzeri malzemelerden garip
tekniklerle resim yaptıkları görülür. Çocuksu heyecanlarla, her türlü akılcılığa, Avrupa
uygarlığına ve savaşa karşı bir eylem hareketidir. Sanata karşı sert tutumları olsa da, bazı
sanat akımlarının (Gerçeküstücülük) Soyut Gerçeküstücülük, Pop art, Kavramsal Sanat vs.nin ortaya
çıkmasına elverişli bir ortam hazırlamıştır.

I. Dünya Savaşı sırasında, savaşın gerçekleştiği ülkelerin olduğu kadar tüm dünya bu durumdan etkilenmiş ve sanat anlayışında büyük bir değişim görülmüştür.

Savaşın etkisinden kendini ayıran ve savaşa karşı bir tutum geliştiren çok az sanatçı olabilmiştir.

Bu sanatçılar bir araya gelerek o güne kadar var olan ahlak, din, siyasi gibi inançlara karşı olarak hiçbir anlam ifade etmeyen ‘Dada’ sözcüğünü kullanarak ‘Dadaist’ sanat akımını Avrupa’da başlatmışlardır.

I. Dünya Savaşı süresince savaşa karşı bir tutum olarak ortaya çıkan ‘Dadaizm’, yaratıcı ve soyut sanatı canlandırma, yeniden hareketlendirme arayışı içindedir.

Dadaizm; Geleneksel sanata karşı olan estetik durumları, rastlantısallık sonucu oluşan olayları, kuralların olmayışını savunan; ve var olan sanat, savaş, toplum, gelenek, din ve ahlaki değerleri reddeden ve bunları hafife alan bir akımdır.

Dadaistlere göre, Dada bir sanat akımı değil özellikle sanata karşı duran bir kavramdır.

Çünkü Dadaistler estetik kaygı gütmeyen eserler ortaya koymaktadır.

Dadaizm savaş yıllarında, Fransa ve Almanya’ da birbirlerinden bağımsız bir şekilde yayılmaktaydı.

Sanatçıların yapmak istedikleri sanat ile dalga geçmek değil, savaşa karşı durmayan ve savaş ile birlikte ortadan kaybolan sanata, sanatçıya ve burjuva kesime karşı gelmektir.

Dadaistler neredeyse sanatın tüm alanlarında, büyük eserler üzerinde değişiklikler yapıyorlar, orijinal ürünün üzerine farklı malzemeler ile eklemelerde bulunuyorlar ya da ihtiyaçlar doğrultusunda üretilen hazır kullanım ürünlerini alıp çeşitli malzemeler ile birleştirip farklı bir ifade şeklinde sanat eseri olarak sunuyorlardı.

Temsilcileri:

Marcel Dumchamp, Francis Picabia, Kurt Schwitters, Max Ernts, Raoul Hausmann’dır.

Dönemin Sanat Eserleri:

Marcel Dumchamp – Çeşme
Raoul Hausmann – Tete mekanik
Marcel Dumchamp – İlk Hazır Yapım
Etiketler

Aygün Çimen

1994, Bursa, Uludağ Evrenkenti Grafik Tasarım, Anadolu Evrenkenti İşletme

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu
Kapalı
Kapalı